Pages

Tuesday, October 16, 2012

Araluen Botanic Park

Assalamualaikum
Alhamdulillah,genap seminggu kami sampai di Malaysia semula.Walaupun 2minggu di Perth,hati masih ingin ke sana lagi..ceewah,u should see other places Hannani @_@
Aku decide untuk tidak menaip perjalanan ku sepanjang disana day by day,sebab rutin yang sama sahaja setiap kali pi..lebih kurang entry2 yang lepas.dolu2 adalah gak itinerary,trip ke perth kali ni lebih free & easy.
cuma start from day 2 aku akan cerita tempat yang belum pernah aku jejak sebelum ni dan alhamdulillah trip kali ni aku dapat pergi juga.
Ok,harini aku start dgn Araluen Botanic Park..aku pergi 2nd day




Untuk ke sini tanpa kenderaan or gps,agak leceh.
Ni alamat & sedikit info Araluen yg aku google

Address
Araluen Botanic Park
362 Croyden Road
Roleystone WA 6111


Open daily: 9am-6pm
tapi kami selamba je masuk pukul 8.30am,takde orang..boleh donate kat entrance dia..ada box disediakan.

apa yang ada kat sini,basically botanic park ala2 Kings park,bezanya sini kita boleh tgk pelbagai jenis bunga ros.cuma waktu spring special sikit,sebabnya ada tulips serata park.
Selain itu bakal pengantin juga boleh booking tempat ni untuk dijadikan venue meraikan hari bahagia mereka..wedding,birthday,party etc.sape2 nak kawin ala mat salleh boleh la..kuikuikui

sume tulips 'senget' sebab baru lepas hujan
Araluen ni maksudnya in aborigin word 'singing waters','running waters' or 'place of lillies'

If musim lain aku tak pernah pergi,tapi menurut local kat sini,kawasan Araluen dipenuhi dgn bunga2 ros pelbagai warna..list2 nama bunga ros ada di depan main gate.
If nak tengok tulips,adalah disarankan ke sini antara bulan August-pertengahan September

pink tulips! :D
Waktu aku pergi dah hujung september,dah tak banyak tulips yang tinggal..huhu.tapi still worth it pergi ke sini,asyik jer layan mata tengok ciptaan Allah.

Masa pergi cuaca kurang elok.kejap hujan.5min lepas tu terang,then tak sampai 5min hujan balik..begitu lah berselang-seli sepanjang kami di Araluen. Perjalanan kami ke sini mengambil masa 35-45mins dari bandar Perth,alang2 dtg jauh boleh lah picnic kat sini..hilangkan penat driving =)






purple ,my fav color



No comments:

Post a Comment