Pages

Wednesday, June 20, 2012

Seoul,South Korea !!

Assalamualaikum
Alhamdulillah,selesai sudah travel ku ke korea.bumi mata sepet..nyahaha..eh sepet ke..artis diorg byk je mata besar..

First day,
Aku sampai Incheon Airport around 5.30am...masa ni kat atas flight cerah gile.mana xcerah..49000 kaki flight ni naik..tapi bila nak turun bawah..awan dah jadi tebal...
Rupanya bila touch down,korea tgh hujan..sejuk sangat..aku ingatkan dah nak masuk musim panas,takdelah simpan jacket dlm hand luggage..sekali mak ai,sejuknya 16celcius..tahan je la sampai claim baggage.
Masa nak keluar ni,aku dan hubs main ikut je orang lain..org naik escalator kitoerg naik escalator,org turun kiteorg pun turun..sekali,ehh nape terus naik subway lak nih...takkan terus keluar dari airport..aku da cuak..kuikui,jakun sebab baru sampai...rupanya subway 'kecil' ni bawa kami ke seberang airport utk ke tempat kastam&claim baggage.

Alhamdulillah segala proses berjalan dgn cepat dan lancar..takut bawak makanan banyak,tapi takde org check pun apa yg kami bawa,just  lepas keluar..oh sonoknya.

Keluar je,kami terus cari mart yang jual t-money ,topup 20,000 won siap².sebab bas nak ke guesthouse cost us 10,000won per person.
Sambil tu sempat online & beli banana milk...sedappp sangat banana milk nih..walaupun penah beli kat kl,tp sebab botol original lagi comel..beli je buat tahan lapar

Selesai beli t money,kami terus gerak keluar,keluar je dah boleh nampak tempat menunggu bas..just perlu tahu  num bas berapa yg kita nak naik.
Aku duduk di Namsan Gueshouse yg sgt fofular di kalangan org malaysia..jadi kami kena naik bus 6015 utk sampai ke GH.

Perjalanan if tak jem dalam sejam.tp sebab pagi tu org nak kerja kot,perjalanan dalam sejam setengah..aku byk tido dalam bas..hubs je duk layan pemandangan luar.

Sampai2 kami terus melalui subway utk menyeberangi jalan..
Haa,.kat sinilah guesthouse kami.
Aku: hun,lajunye jalan .beratla beg nih!
Aku mendaki tangga subway dgn keadaan termengah²..laki bini bawak bagpack besar bagai nak rak..sakit pinggang aku.
Hubs: cepat,nak pegi toilet!
-_-

Sampai je guesthouse,takleh nak check in lagi,sebab waktu check in pukul 2pm..disebabkan hujan yg semakin lebat,kami lepak sebentar di coffee house betul2 berdepan dgn gh ni...
beg kami tglkan kat tepi pintu,insyaallah tade sape amek.
hubs lepaskan hajat ke toilet,aku lepak lyn wifi..laju wooo.
Dalam itinerary supposedly nak naik namsan tower,tp hujan, nak layan pemandangan confirm tak nampak...
Aku: alaa,hujan tak benti lagi ni..penat nak tunggu,jom jalan kat myeong dong
Hubs:ok,boleh je
Aku:ok,jom kita ikut arah ni(arah bertentangan dari myeongdong)
Hubs:nak buat apa ikut situ,sanalah..
Aku: dgn muka xpuas hati & yakin...bukan,sinilah..saya dah baca dlm internet..eceh
Hubs pun buka map...bukan,kat sini..jom kita pergi tgk.

Setelah jln dlm 5min,ooowh..malunya..ok,aku salah..kuikui
Namsan gh dgn myeongdong dekat sebenarnya..tp takdelah dekat sampai 3-4langkah sampai...rupanya kene menyeberang jalan baru nampak myeongdong.
Apa ada kat sini,mostly skin care..pastu byk kedai yg sama lak tuh
Nature republic....miisha....nature republic balik..miisha...ehh,nature republic lagik..bape byk daaa..tp mostly sini yg ada teenagers.pastu byk org jual barang & makanan ditepi jalan.

Dalam keadaan hujan sempatla kami cuci mata & tershopping skin care product. Kacching!!
Dah puas berjalan,kami singgah mart beli instant rice ,stok utk seminggu
Sampai gh,dah boleh check in dah..yey!
1st: ticket cable car,2nd pic N seoul tower,3rd camnilah tempat cable car

Malam tu kami ke Namsan Tower
Kami decide ambil cable car,beli ticket return 8000won per entry..time kami naik just nice..antara nak senja dan kami turun waktu dah malam...cuma syg,sebab lepas hujan..kabus sgt tebal..tak berapa nampak sgt view dari atas.
Semua cerita korea yg bakal aku share nanti aku tulis sepanjang berada disana..so harini mcm aku mls sikit,jadi aku sajikan gambar2 sepanjang disana ya.enjoy:)

hubby in Teddy Bear Museum

dlm teddy bear museum dan pemandangan malam di luar N Seoul tower
 Harini tak jalan mana sangat,sebab penat & jet lag.Lepas jalan² area seoul tower,kami pun balik ke guesthouse.tutup buku day 1..esok seawal 5 pagi(waktu korea) 4 pagi(waktu malaysia)..kami dah bangun & bersiap² untuk ke Nami Island.Insyaallah aku akan cerita utk entry akan dtg ^^