Pages

Friday, June 22, 2012

Death By Chocolate Cake

As salam
Harini aku nak share resepi choc cake.Sebelum ni dah pernah buat 2 kali..tapi disebabkan tak bergiat dgn blogging..aku malas nak ambil gambar.
Resepi kali ni aku tak tiru sebijik2 sebab ada bahan yang kurang.pakai apa sahaja bahan yang ada..
Thanks to mrs dayat from myresepi.
Ramai try resepi dia..mmg best!
Cuma dulu aku dah pernah buat layer ala² secret recipe..kali ni aku buat biasa2 je sebab malas ..kuikuikui



Ok,bahan² nya.
  • 2 cwn gula (kisar)
  • 2 cwn tepung (ayak)
  • 3 biji telur grade A
  • 1 cwn koko powder
  • 1 cwn susu cair
  • 1 cwn minyak(sy gune butter cair)
  • 1 cwn air panas didih
  • 1 tsp soda bikarbonat
  • 1 tsp baking powder
  • 1 tsp esen vanila 
 utk ganache
  • 2 cwn non dairy whipping cream
  • 500g cooking chocolate
  • 1/8 cwn golden syrup
  • ##utk whipped cream
  • 1 cwn non dairy whipping cream 
resepi untuk layer aku ubah..aku just bubuh hirisan pisang & choc ganache ^^

Cara-cara

  1. tepung +koko powder+soda bikarbonat+baking powder di ayak bersama
  2. pukul gula dan telur sampai kembang, tambahkan esen vanila
  3. masukkan susu dan minyak/butter cair dlm adunan,kacau sebati
  4. masukkan bahan2 yg diayak (cara 1) kedalam adunan. gaul dgn cara kaup balik
  5. last skali masukkan air panas..kacau sebati
  6. bakar selama 45 minit pd suhu 175-180degree. bule juga kukus slame lebih kurang 1 jam 
  7.  
  8. **utk ganache**
  9. dlm mangkuk kecil, didihkan whipping cream
  10. bila dah didih,padam api...dan masukkan cooking choc. kacau sebati
  11. tambahkan golden syrup
  12. ambil 1 cwn ganache..bakinya simpan dlm peti sjuk 


utk whipped cream(part ni aku skip ,just letak choc ganache & hirisan pisang sebab malas buat..tapi try la,mmg best bila dah ada 2 layer cream..nyumnyum
  1.  ..pukul 1 cwn whipping cream sampai muncul soft peak, kemudian tuangkan 1 cwn choc ganache yg di ambil dr langkah sblum ini. kacau sebati
  2. kek yg dah siap..di potong tgh2. sapukan dgn whipped cream dari step di atas.kemudian lapiskan dgn kek yg separuh lg..sapu hingga menutupi keseluruhan kek.kemudian..simpan dlm peti sejuk lebih kurang 30 minit
  3. ambil kek yg dh disapu whipped cream td,sapukan pula dgn ganache yg kita dh simpan dlm peti sejuk.simpan semula dlm peti lebih kurang 30 minit
 OK siap! Jom mkn sambil tgk Running Man ^^



No comments:

Post a Comment